Om du använder Google för att söka efter elektriker i din stad är chansen mycket stor att du sedan besöker en så kallad ”samlingssida”. Dessa börjar nämligen dominera sökresultatet – på både gott och ont.

Behöver du hjälp av en målare, snickare eller elektriker? Då är chansen mycket stor att du vänder dig till Google för att hitta lokala hantverkare. Men när sökning sker mot vissa städer är det inte hantverkare som visas först utan samlingssidor samt offerttjänster. De börjar helt enkelt dominera sökresultatet.

Tre av fem i Gävle

Ett exempel kan tas från Gävle. En person som behöver hjälp av elektriker i Gävle kommer sannolikhet att använda sökmotorn. Bland de fem första sökresultaten hittas nämligen enbart en enda elektriker. De andra träffarna är offertsidor, samlingssidor samt informationssidor.

Med offertsidor menas att kunden kan lämna in önskemål om hjälp varpå sedan flera elektriker i Gävle får del av denna information. De kan därefter ge en offert på vad arbetet skulle kosta.

Fördelar

För konsumenter som vill ha jämföra offerter eller få långa listor på massa alla elektriker som finns i Gävle är detta en fördel. Efter att en sökning skett kommer man snabbt till en offertsida. Där fyller personen i information kring vad man behöver hjälp med och får inom kort offerter. Dessa kan ställas mot varandra varpå lägsta pris väljs.

Nackdel

Nackdelen med denna utveckling är att det är svårare att snabbt hitta kontaktuppgifter och få kontakt med en elektriker. I exemplet ovan visas att man måste scrolla ner till plats 5-6 innan en ”riktig” elektriker i Gävle hittas.

Den som har ett mindre jobb som ska utföras bryr sig kanske inte vad det kostar. De som har ett akut problem vill inte heller har offerter. Man vill ha hjälp. Man vill ha hjälp snabbt.

I detta fall kan det vara irriterande att sida efter sida är offerttjänster eller recensionssidor. Detta när målet är att bara få kontakt med en elektriker på en gång för att få hjälp med det man behöver.

Vad ligger bakom utvecklingen?

Utvecklingen styrs framförallt av att nya marknadsföringsvägar växer fram. Offerttjänster blir allt vanligare och att ta del av synergieffekter med olika marknadsföringsvägar. Inom lån kan detta ses på låneförmedlare som blir allt vanligare väg innan lånet tecknas. Detta för att man kan spara så stora summor. På samma sätt används allt mer sidor för offerter – för att det går att spara så stora summor.

Samlingssidor börjar dominera sökresultatet

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *