Idag sköts många företag på ett lite annorlunda sätt än tidigare med ett ökat fokus på digitalisering. Detta har medfört att vi håller allt fler möten och att även vissa kafferaster och liknande sker digitalt. Samtidigt väljer också många företagare och entreprenörer att lära sig nya saker. De slipar på förmågor såsom att lyckas med digitala presentationer. Därför är behovet nu större än tidigare att ta hjälp av en föreläsare inom medieträning.
Att träna sig själv att hantera medier är nämligen ett stort åtagande. Därför är det något som kanske till viss del har negligerats tidigare. Men i den nya digitala tidsåldern går det inte att komma ifrån det faktum att medierna spelar en väldigt viktig roll. Och för att kunna nå ut med ditt budskap till reportrar (och till din målgrupp) behöver du lära dig att leverera budskapet på rätt sätt. För oavsett i vilket sammanhang du figurerar i media kommunicerar du i själva verket med befintliga och presumtiva kunder, anställda, samarbetspartners, investerare och andra intressenter.
Därför är det en bra investering att ta in en föreläsare som kan detta med medieträning. En sådan kan hjälpa dig att förstå hur medier fungerar och hur du på bästa sätt kan nå ut med ditt budskap.
Så kan en föreläsare hjälpa dig med din medieträning
När du gör dig redo att medietränas bör du förvänta dig att processen innefattar följande punkter:
- Var förberedd på brutal ärlighet. En bra föreläsare som sysslar med medieträning bör vara brutalt ärlig och uppriktig. Detta är en viktig orsak till att företag ofta tar hjälp av externa personer för detta ändamål. Internt på företaget kan det vara svårt att leverera den uppriktighet och ärlighet som krävs.
- Lär dig att utforma ett budskap. Din medietränare bör kunna hjälpa dig att utforma ett effektivt budskap. Ett sådant är kortfattat, visar på en tydlig fördel för målgruppen, bygger på fakta och är värt att minnas.
- Träna på att leverera ditt budskap. Din föreläsare bör inte bara ge dig den teoretiska delen av medieträning. Det är också viktigt att du övar praktiskt på att faktiskt leverera ditt budskap.