WooCommerce e-conomic är ett plugin som kan installeras på en E-handelsplattform med WooCommerce som bakomliggande system. Genom att installera och aktivera detta plugin kan enkelt information överföras från E-handelssystemet till ekonomisystemet varpå fakturor och ordrar skapas. Ett plugin som därmed underlättar det administrativa arbetet och sparar en hel del tid för E-handlaren.

Order i WooCommerce – blir order/faktura i e-conomic

  • En order läggs
    En kund går in på E-handeln och lägger en order. Vid betalning väljer kunder betalningsalternativ samt anger sin adress.
  • Order skapas
    Den information som samlas in i WooCommerce sänds, via detta plugin, till ekonomisystemet e-conomic varpå en order skapas. Som företagare räcker det därmed att logga in för att se ordern.
  • Faktura
    Andra alternativet är att välja att istället fakturor ska skapas. Detta sker därmed på ett liknande sätt. Informationen som kunden anger förs över, helt automatiskt, till varpå ekonomisystemet skapar fakturor. En tydligt tidsbesparande åtgärd.

Funktioner

Några av de större funktionerna inom denna synkronisering är:

Kunddatabas

Databasen i e-conomic synkroniseras med de uppgifter som lämnas via E-handeln i WooCommerce

Fakturor

Välj om informationen som lämnas automatiskt ska föras vidare och därmed skapa fakturor – eller om detta önskas genomföras manuellt i ett senare skede.

Lagerhantering

Eftersom kombinationen e-conomic WooCommerce även kan följa lagersaldo kan detta överföras vidare till ekonomisystemet varpå lagersaldot automatiskt uppdateras. Det går därmed enkelt att få överblick över logistik och fakturering på samma ställe.

Orderhantering

De ordrar som skapas på E-handelsplattformen kan, i likhet med fakturorna, antingen överföras automatiskt eller manuellt.

Produktuppdateringar

Alla produkter som läggs in i E-handeln kommer även att föras in i e-conomic. På detta sätt skapas en synkroniserad databas som även ligger till grund för fakturaunderlag.

Bokföring

Sista steget är att de skapade fakturorna bokförs. Även detta kan ske automatiskt via denna koppling. När en kund lägger en order kommer informationen automatiskt användas för att skapa en faktura och en order. Fakturaunderlaget bokförs automatiskt och produkterna kan skickas iväg.

För de som driver E-handeln innebär alltså en integration mellan olika system en otroligt tidsbesparande åtgärd. Detta oavsett vilka system som integreras och hur detta sker. Liknande kopplingssystem finns även mot logistikföretag för att därmed automatiskt skapa de logistikordrar som krävs till ett specifikt logistikföretag.

Integrationen mellan e-conomic och WooCommerce

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *