Att svenska influencers är populära i Sverige visste du säkert redan. Men kände du till att många av dessa influerare också är stora utomlands? Jo, så är faktiskt fallet! Och här avslöjar vi bland annat vilka som är de mest populära sett till sin totala följarskara på sociala medier! Nyheter inom företag och synlighet finns att hitta på foretagskompassen.se.
De 5 svenska influencers med flest följare
Vårt land är kanske främst känt för storheter såsom ABBA, IKEA och våra svenska köttbullar. Men i och med de sociala medierna har vi även fått fler exporter att vara stolta över.
Dessa är de fem svenska influencers som har allra flest följare, enligt en sammanställning gjord av Beatly:
- Bianca Ingrosso (ca 901 000 följare)
- Therese Lindgren (ca 901 000 följare)
- Joakim Lundell (ca 901 000 följare)
- Jonna Lundell (ca 726 000 följare)
- Lucas Simonsson (ca 713 000 följare)
Med det sagt finns det såklart även andra influencers som är väldigt attraktiva för företag att arbeta med. Dessa är dock de som aktivt söker samarbeten med varumärken och använder sig av kommersialiserat innehåll som de publicerar tillsammans med sitt eget innehåll. För även Felix Kjellberg och Greta Thunberg är två svenskar med enorm räckvidd på sociala medier. Men inte alla influerare väljer att använda sitt varumärke för att driva försäljning åt företag.
Därför väljer många företag att samarbeta med influencers
I dagens era är transparens någonting som uppskattas av den breda massan av konsumenter. Kunderna vill att de varumärken som de gillar och följer ska förmedla en äkthet på ett helt annat sätt än tidigare. Därför har också många så kallade mikroinfluencers blivit kontaktade av företag som vill kunna rikta marknadsföring mot deras målgrupp. I vårt land finns också många betydligt större influencers som har byggt upp sina varumärken på en hel annan nivå.
Och influencermarknadsföring, eller influencer marketing som det kallas på engelska, fortsätter att vara en framgångsrik marknadsföringsstrategi. Detta har bland annat att göra med att vi nu spenderar mer tid än någonsin tidigare på sociala medieplattformar. Att så är fallet är förstås goda nyheter för alla svenska influencers. För ju fler följare och interaktioner dessa får, desto större anses deras varumärken och möjligheter att påverka konsumenter vara!